About the book:
Starters in het onderwijs worden keer op keer als een probleem voorgesteld in de media.
Ze vallen bij bosjes uit en hun contracten deugen niet. Maar een bredere kijk op hun
positie ontbreekt. Wat kunnen de onderwijscollega’s, mentoren, directieleden, pedagogisch
begeleiders, lerarenopleiders en beleidsmakers doen om hen te helpen? En omgekeerd:
hoe kunnen starters hun collega’s helpen?
Deze inspiratiegids heeft een dubbele rol: enerzijds het thema vanuit een breder
perspectief bekijken, anderzijds realistische en ambitieuze praktijkvoorbeelden van
aanvangsbegeleiding van zowel pennen uit het werkveld als de academische wereld
voorstellen. Met andere woorden, de inspiratiegids zoomt in op belangrijke factoren
die bepalend zijn voor het slagen van de eerste jaren in de onderwijspraktijk, zoals de
zin om de job te doen, het belang van samenwerking, levenslang leren met elkaar en
(gedeeld) leiderschap. Daarnaast hebben deze voorbeelden één gemeenschappelijk
doel: vanuit een brede, vernieuwende kijk en op onderbouwde wijze de startende
leraar welkom heten in het onderwijslandschap. Er worden prikkelende initiatieven
over taal- en landsgrenzen heen gepresenteerd waarmee beleidsverantwoordelijken,
lerarenopleiders, pedagogisch begeleiders, (coördinerend) directeurs, mentoren en
leraren hun voordeel zullen doen.
Het boek biedt een inspiratiebron voor iedereen die de starter op een voetstuk wil
plaatsen en daarbij oog heeft voor passie en talenten.
About the contents:
Inhoudsopgave
Ten geleide
About the author(s):
Sanne De Vos is bachelor kleuteronderwijzeres en master in de pedagogische wetenschappen.
Zij is werkzaam in de Lerarenopleidingen Kleuter- en Lager Onderwijs van
Hogeschool Odisee, Campus Aalst. Daarnaast heeft ze de afgelopen jaren zowel kwalitatief
als kwantitatief onderzoek naar starters in het basis- en secundair onderwijs
uitgevoerd.
Johan De Wilde werkt als lerarenopleider. Behalve het kleuteronderwijs waar hij dagelijks
mee bezig is en over blogt op www.kleutergewijs.be, heeft hij een grote interesse
voor de professionalisering van lerarenopleiders. Hij werkte voorheen in diverse vormingscontexten.
Hij was in binnen- en buitenland actief in formeel onderwijs en in
non-formele educatie bij nationale en internationale ngo’s, onderwijsinstellingen en
UNESCO.
Simon Beausaert is associate professor Werkplekleren aan Universiteit Maastricht. Hij
doet onderzoek naar antecedenten en effecten van formeel en informeel leren alsook
van assessmentpraktijken. Ook is hij programmacoördinator van de Management of
Learning Master, die zich focust op het ondersteunen van leren en ontwikkelen op de
werkplek. Hij is employability coördinator, medeverantwoordelijk voor docentenprofessionalisering
in de faculteit en fungeert vaak als consultant voor scholen en organisaties.