Over het boek:
Starters in het onderwijs worden keer op keer als een probleem voorgesteld in de media.
Ze vallen bij bosjes uit en hun contracten deugen niet. Maar een bredere kijk op hun
positie ontbreekt. Wat kunnen de onderwijscollega’s, mentoren, directieleden, pedagogisch
begeleiders, lerarenopleiders en beleidsmakers doen om hen te helpen? En omgekeerd:
hoe kunnen starters hun collega’s helpen?
Deze inspiratiegids heeft een dubbele rol: enerzijds het thema vanuit een breder
perspectief bekijken, anderzijds realistische en ambitieuze praktijkvoorbeelden van
aanvangsbegeleiding van zowel pennen uit het werkveld als de academische wereld
voorstellen. Met andere woorden, de inspiratiegids zoomt in op belangrijke factoren
die bepalend zijn voor het slagen van de eerste jaren in de onderwijspraktijk, zoals de
zin om de job te doen, het belang van samenwerking, levenslang leren met elkaar en
(gedeeld) leiderschap. Daarnaast hebben deze voorbeelden één gemeenschappelijk
doel: vanuit een brede, vernieuwende kijk en op onderbouwde wijze de startende
leraar welkom heten in het onderwijslandschap. Er worden prikkelende initiatieven
over taal- en landsgrenzen heen gepresenteerd waarmee beleidsverantwoordelijken,
lerarenopleiders, pedagogisch begeleiders, (coördinerend) directeurs, mentoren en
leraren hun voordeel zullen doen.
Het boek biedt een inspiratiebron voor iedereen die de starter op een voetstuk wil
plaatsen en daarbij oog heeft voor passie en talenten.