Over het boek:
Onderwijs maakt toekomst en heeft daarom de taak om leerlingen voor te bereiden op een
samenleving die totaal onvoorspelbaar is en voortdurend verandert. Hoe doen leerkrachten
dat?
Bruggesprekken kunnen een aanzet zijn om kinderen te leren naar zichzelf te kijken, om
een beter zelfbeeld te ontwikkelen. Van daaruit kunnen ze stappen zetten naar anderen.
De wereld stopt niet aan de eigen gemeente. Kinderen worden later burgers die hun verantwoordelijkheid
opnemen en hun deel bijdragen om een betere wereld tot stand te brengen.
Bruggesprekken willen dat aanleren door het verbinden van gevoel, verstand en handelen,
vroeger en nu, ik en anderen.
In het bruggesprek is de leerkracht naast deskundige ook mens. Soms vertelt de leerkracht
uit eigen ervaringen, soms geeft hij een persoonlijke kijk of beleving. De leerkracht staat
model als mens. Dit is onderwijs met een visie. Een delicate, maar wezenlijke opdracht.
De vele voorbeelden in dit boek leren leerkrachten het bruggesprek stap voor stap in de
klas toe te passen en hun onderwijs diepgaander en spannender te maken.
Dit boek is bedoeld voor leerkrachten uit het basisonderwijs, maar kan zeker ook gebruikt
worden in het secundair onderwijs.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Over de auteur(s):
Wilfried Luyten studeerde in Mechelen voor onderwijzer en volgde
daarna pedagogiek in Leuven. Jarenlang leidde hij leerkrachten op
voor het basisonderwijs. Nadien bouwde hij het Hoger Instituut voor
Opvoedkunde Nieuwland uit, een driejarige opleiding die meesterschap
nastreeft voor leerkrachten. Na zijn carrière als docent werkte
hij als vrijwilliger in basisscholen in St.-Jans-Molenbeek en Mechelen.