Over het boek:
Om zich op een positieve manier te kunnen ontwikkelen hebben
kinderen met een licht verstandelijke beperking in het passend
onderwijs gepaste begeleiding en zorg nodig. Daarvoor is het van
groot belang dat schoolbesturen, leerkrachten en interne begeleiders
een visie ter ondersteuning formuleren en toepassen. Dit
boek biedt concrete handvatten om met de ontwikkeling van zo’n
visie aan de slag te gaan. Hierbij gaat ruime aandacht naar de
relatie tussen onderzoek en praktijk. De ondersteuning van deze
kinderen en hun ouders stoelt op drie pijlers: de vroegsignalering
van onderwijsleerproblemen, de waarborging van de positieve effecten
van inclusief onderwijs en het mogelijk maken van sociale
integratie in de klas en daarbuiten. Jeugdhulp en passend onderwijs
moeten worden verbonden, waarbij rekening wordt gehouden
met verschillen tussen kinderen, veel waarde wordt gehecht
aan de participatie van ouders en vertrouwen wordt gegeven aan
de deskundigheid van de leerkracht.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Inleiding
Over de auteur(s):
Mariëtte Huizinga is universitair hoofddocent bij de sectie Onderwijswetenschappen
aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar
onderzoeksdomein betreft de variabiliteit in de ontwikkeling van
doelgericht en sociaal adaptief gedrag van kinderen.
Dorien Graas is lector Jeugd in het Domein Gezondheid en Welzijn
van de Hogeschool Windesheim. Haar belangrijkste onderzoeksdomein
betreft de samenwerking onderwijs en jeugdhulp. Ze promoveerde
op het thema geschiedenis en ontwikkelingen in het
speciaal onderwijs.
Anika Bexkens is GZ-psycholoog in opleiding tot Specialist bij
GGZ-Delfland, afdeling Jeugd. Zij is universitair docent aan de
Universiteit Leiden, Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie.
Haar onderzoeksdomein betreft de ontwikkeling van sociaaladaptieve
vaardigheden bij kinderen en adolescenten met een
licht verstandelijke beperking en gedragsproblematiek.