Over het boek:
De planning van kindvriendelijke stedelijke ruimtes
vormt vandaag een uitdagende interdisciplinaire opgave
voor iedereen die ruimtelijk, pedagogisch of sociaal
mee aan de toekomstige stad werkt. De betrokkenheid
van kinderen en tieners in deze processen wordt meer
dan ooit gezien als een voorwaarde om tot een leefbare
en duurzame stedelijke omgeving te komen. Deze
betrokkenheid beperkt zich niet tot de rol van informant
en/of participant in een planningsproces, maar vraagt
een openheid en opgave om kinderen en tieners als
medeonderzoekers en -planners van de stad van morgen
te erkennen.
Deze KIDS-GIDS combineert sociale, pedagogische en
ruimtelijke inzichten en reikt een set bruikbare tools
aan die bijdragen tot een steviger burgerschapspositie
van kinderen en jongeren in (kindvriendelijke) stedelijke
plannings- en veranderingsprocessen. Deze tools
werden ontwikkeld en uitgetest in de context van vier
verschillende soorten stedelijke planningsprocessen:
stadsvernieuwing, stadseducatie, stadsontwikkeling en
stedelijke transitie. Ze helpen de positie van kinderen en
tieners in de verschillende fasen van een planningsproces
te versterken: kijken en onderzoeken, uitwisselen en
ordenen, verbeelden en experimenteren, toetsen en
selecteren, en tussenkomen en presenteren.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Inleiding
Over de auteur(s):
Het uitgangspunt voor Sp_tie Onderzoekseenheid Landschapsarchitectuur
is dat de grote diversiteit aan landschappen en de ermee gepaard gaande
multifunctionaliteit van Vlaanderen bij uitstek een boeiend laboratorium
maakt voor onderzoek en praktijk in landschapsontwerp. Landschapsontwerp
reikt handvaten aan om te komen tot gebiedsspecifieke en duurzame
oplossingen voor nieuwe ontwikkelingen in de samenleving. Kennis en inzicht
in het landschap en de gevolgen van transformaties ervan, het inzetten van
landschap als medium voor integratie en ontwerpend onderzoek als beeldend
communicatiemiddel spelen hierbij een fundamentele rol.
Het team Verstedelijking en Gemeenschapsvorming van de vakgroep Sociaal
Werk bestudeert verstedelijkingsvraagstukken vanuit de samenhang tussen
de perspectieven van bewoners en gebruikers, sociaal werkpraktijken en
beleidsmakers in en rond de stad. Meer specifiek werken we via onderzoek,
dienstverlening en onderwijs rond bewonersparticipatie, burgerschap van
kinderen en jongeren, omgevingsanalyse, buurtgericht werken, sociaalculturele
praktijken in de stad, stedenbeleid, stadsvernieuwing, en participatief
actieonderzoek.