Over het boek:
Dit boek biedt sociologische beschouwingen over het onderwijs. Een dertigtal
gerenommeerde onderwijswetenschappers presenteert een breed
scala aan inzichten en maakt duidelijk dat een sociologische kijk op onderwijs
een vruchtbare en onmisbare aanvulling vormt op allerlei andere
perspectieven.
Daarmee is het boek een aanrader voor iedereen die betrokken is bij onderwijs,
van de student die wat verder gevorderd is , tot onderwijsprofessionals
die zich willen verdiepen in de maatschappelijke betekenis van hun
werk. Ook wie beroepshalve bezig is met de inrichting van onderwijs
(directeur, bestuurder, beleidsbeïnvloeder, ambtenaar, politicus) doet er
goed aan dit boek te lezen. De inzichten blijken opvallend goed bruikbaar
in de analyse van de complexiteit waar het moderne onderwijsstelsel zich
voor gesteld ziet. Zowel de situatie in Nederland als in Vlaanderen wordt
daarbij in beeld gebracht.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Inleiding
Erratum
Over de auteur(s):
Redacteuren :
Bram Eidhof werkt als onderzoeker bij het Instituut voor Publieke
Waarden in Den Haag. Hij promoveerde op een proefschrift over burgerschapsonderwijs,
waarin zowel de normatieve aspecten van burgerschapsonderwijs
worden behandeld als effectieve onderwijsfactoren en mechanismes
worden geïdentificeerd.
Mieke Van Houtte is hoogleraar aan de Vakgroep Sociologie van de
Universiteit Gent en hoofd van de onderzoeksgroep CuDOS – Cultural
Diversity: Opportunities & Socialization. Haar onderzoek concentreert
zich op schooleffecten en gelijke kansen.
Marc Vermeulen is hoogleraar onderwijssociologie aan Tilburg University.
Binnen het onderwijs richt hij zich op toegepast onderzoek op
het gebied van het onderwijsstelsel en de relatie met omliggende sociale
en economische systemen, onder meer: lerarentekort, maatschappelijke
opbrengsten van onderwijs en bestuurlijk inrichten.
Auteurs:
Orhan Agirdag (KU Leuven), Simon Boone (Vrije Universiteit Brussel), Sjaak Baster (Erasmus Universiteit Rotterdam), Elly de Bruijn (Universiteit Utrecht / Hogeschool Utrecht), Jannick Demanet (Universiteit Gent), Anne Bert Dijkstra (Universiteit van Amsterdam / Inspectie van het Onderwijs), Jan Kornelis Dijkstra (Rijksuniversiteit Groningen), Gijs Huitsing (Rijksuniversiteit Groningen), Germ Janmaat (University College London), Vasiliki Kantzara (Panteion Universiteit Athene), Ilse Laurijssen (Vrije Universiteit Brussel), Jonathan Mijs (Harvard University), Cissy Pater (Universiteit van Amsterdam), Geert ten Dam (Universiteit van Amsterdam), Peter Stevens (Universiteit Gent), Henno Theisens (Haagse Hogeschool), Marc van der Meer (Universiteit van Tilburg), Lore Van Praag (Universiteit Gent), Walter Van Trier (Universiteit Gent), Herman van de Werfhorst (Universiteit van Amsterdam), René Veenstra (Rijksuniversiteit Groningen), Monique Volman (Universiteit van Amsterdam), Maarten Wolbers (Radboud Universiteit Nijmegen), Sietske Waslander (Universiteit van Tilburg), Anneke Westerhuis (Expertisecentrum Beroepsonderwijs).