Over het boek:
Lesson Study is een effectieve benadering voor onderwijsprofessionalisering
die
in Nederland snel aan populariteit wint. Het is een werkwijze waarbij
docenten
in teamverband een cyclus doorlopen om het leren van leerlingen te
verbeteren.
De cyclus bestaat uit de volgende stappen:
- Oriënteren en doelen stellen.
-
Ontwerpen van de onderzoeksles met een didactiek om alle leerlingen te
bereiken.
-
Geven van de eerste onderzoeksles.
-
Nabespreken van de eerste onderzoeksles.
-
Herzien en nogmaals geven van de onderzoeksles.
-
Reflecteren en delen van resultaten.
De kern van dit praktische boek is een uitgebreid draaiboek met allerlei
ondersteunend
materiaal om Lesson Study uit te voeren. Daarnaast bevat het een inleiding
met achtergronden over Lesson Study, en aparte hoofdstukken over het
leiden en begeleiden van Lesson Study, de onderwijscontexten met veel
praktijkvoorbeelden
waarin Lesson Study toegepast kan worden en hoe Lesson Study
verduurzaamd kan worden. Het boek wordt ondersteund door een website.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Inleiding
Over de auteur(s):
Siebrich de Vries is lerarenopleider, onderzoeker en projectleider op het gebied
van Lesson Study bij de lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen.
Nellie Verhoef is universitair hoofddocent, lerarenopleider en onderzoeker op
het gebied van de effecten van Lesson Study op de didactiek van de wiskunde bij
de Universiteit Twente.
Sui Lin Goei is lector bij de Hogeschool Windesheim en programmaleider
Lesson Study bij het Universitair Centrum Gedrag en Bewegen van de Vrije Universiteit
Amsterdam.