Over het boek:
Schoolleiders en leerkrachten ervaren dat ze doeltreffender gebruik kunnen
maken van de informatie waarover ze beschikken om problemen
waarmee ze geconfronteerd worden te begrijpen en het hoofd te bieden.
Vanuit de overtuiging dat informatiegebruik een meerwaarde kan betekenen
voor het nemen van beleids- en praktijkbeslissingen, zetten scholen
informatiegebruik dan ook steeds prominenter op hun agenda. Hun
streven is om via informatie aspecten van de eigen onderwijsprocessen
en -resultaten in kaart te brengen en verder te ontwikkelen. De aandacht
voor informatiegebruik wordt daarnaast geprikkeld door verwachtingen
van buiten de school. Schoolleiders en leerkrachten zijn zoekende in hoe
ze informatie kunnen aanwenden om verantwoording af te leggen voor
hun onderwijsprocessen en -resultaten. Beide streefdoelen realiseren
blijkt echter bijzonder moeilijk te zijn. Het beschikbare informatieaanbod
is vaak niet afgestemd op informatiebehoeften, belangrijke informatiebronnen
ontbreken en het is aangewezen vaardigheden en attitudes
doelbewust verder te ontwikkelen.
Dit boek biedt wetenschappelijk gefundeerde inzichten in hoe en waarom
Vlaamse schoolleiders en leerkrachten verschillende soorten informatie
aanwenden. Het beschrijft bestaande initiatieven en geeft inzicht
in de randvoorwaarden die tot succesvol informatiegebruik kunnen bijdragen.
Het boek formuleert aan de hand van richtinggevende principes
concrete aanbevelingen om het informatiegebruik in scholen verder te
ondersteunen. Op die manier vormt het een houvast, zowel voor schoolleiders
en leerkrachten die aan een informatiecultuur wensen te werken
als voor hun begeleiders en beleidsmakers die een context wensen te
creëren die informatiegebruik in scholen mee mogelijk maakt.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Inleiding
Over de auteur(s):
Roos Van Gasse, Jan Vanhoof, Paul Mahieu en Peter Van Petegem
zijn verbonden aan het IOIW – Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen
– van de Universiteit Antwerpen. Ze maken deel uit van
de onderzoeksgroep Edubron (www.edubron.be).