Over het boek:
Studenten met een autismespectrumstoornis (ASS) melden zich steeds vaker aan voor een
studie in het hoger onderwijs. Veel studierichtingen in het hoger beroepsonderwijs en op
universiteiten zijn geschikt voor deze groep jonge mensen. Ambitieuze scholieren met
vaak specifieke mogelijkheden, vaardigheden en kennis. In het hoger onderwijs kunnen
deze kwaliteiten verder worden ontwikkeld en tot volle ontplooiing komen.
Desondanks lopen studenten met ASS veel risico op studievertraging en studie-uitval.
Deze wegwijzer voor begeleiders en docenten van studenten met autisme is samengesteld
door studentendecanen en studiekeuzeadviseurs werkzaam bij Fontys Hogescholen. Zij
hebben hun ervaring en aanpak met het werken met studenten met ASS bijeengebracht
in deze uitgave. Ook studenten zijn daarbij betrokken.
Dit boek in de Reeks Educatief bevat informatie die de behoefte aan extra aandacht
voor studenten met ASS onderbouwt. Aandacht die nodig is vanaf het moment dat de
student een studiekeuze wil maken. Maar daar blijft het niet bij. Tijdens de studie ligt
er ook een taak voor studieloopbaanbegeleiders en docenten om – binnen de wettelijke
mogelijkheden – studenten met ASS te begeleiden naar een succesvolle afronding van
de studie.
Dit KompASS voor studiesucces levert daarmee een bijdrage aan meer kennis over
autisme in het algemeen en over studeren met ASS in het bijzonder. Een pleidooi voor
studenten met ASS die willen studeren in het hoger onderwijs.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Inleiding
Over de auteur(s):
Fontys Reeks Educatief
Deze reeks is een initiatief dat in 2005 genomen werd door Fontys Pabo Eindhoven en het
Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg.
Coördinator van de reeks is Jan van Balkom