Over het boek:
Dit boek beschrijft de kwaliteitseisen die worden gesteld aan het universitaire onderwijspersoneel
en zijn loopbaanmogelijkheden.
De auteur start met een verkenning van
de actuele ontwikkelingen in Nederland. Dan volgt een beschrijving van de internationale
beleidsbijdragen van onder meer de OECD en de Europese Commissie over de kwaliteitsverbetering
van het universitair onderwijs. Daarna komt de inbreng van de wetenschap aan
bod, waarvan de studies van de Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching in
de Verenigde Staten een belangrijk deel uitmaken. Ook de ontwikkelingen in het universitair
onderwijs in het Verenigd Koninkrijk en Australië worden beschreven. Verder komt een
tiental HO-experts aan het woord, die hun mening geven over de positie en de kwaliteit van
het onderwijs aan de universiteiten.
In het tweede deel van dit boek worden vijf ‘good practices’ – Maastricht, Utrecht, Rotterdam,
Londen en Lund – beschreven, met een blik op de samenhang tussen strategisch
beleid en kwaliteits- en personeelsbeleid.
In het derde deel ten slotte wordt een innovatieagenda geformuleerd aan het adres van
bestuur, docenten en studenten om aan de kwaliteit van het universitair onderwijs een
krachtige impuls te geven.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Inleiding
Over de auteur(s):
Hubert W.A.M. Coonen studeerde Onderwijskunde aan de Universiteit
Utrecht en promoveerde aan de Universiteit Leiden.
Hij is ruim 30 jaar werkzaam in het hoger onderwijs. Hij werkte
als adviseur hoger onderwijs bij de KPC-Groep in ’s Hertogenbosch,
was algemeen directeur van de Educatieve Faculteit van
de Hogeschool Utrecht, hoogleraar en decaan aan de Faculteit
Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente en hoogleraar
aan de Open Universiteit in Heerlen. Hij was ook kroonlid
en vicevoorzitter van de Onderwijsraad en voorzitter van het
Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs. Nu is hij hoogleraar aan de Teachers
Academy (TA) van Maastricht University. De TA is nauw verbonden met TIER, het Top
Institute for Evidence based Education Research.