Over het boek:
Er is geen religie die de laatste decennia zo in het licht staat als de islam. Gevreesd en
gehaat door sommigen, begeerd door anderen. Zij blijft fascineren en is voortdurend
onderwerp van gesprek.
Dit boek geeft een uitgebreid overzicht van belangrijke thema’s en discussies die spelen
rond het islamitisch godsdienstonderwijs.
Wat zijn de doelstellingen van islamitische geloofsopvoeding en van islamitisch godsdienstonderwijs,
in het bijzonder in de Nederlandse en Belgische context? Hoe kunnen
deze doelstellingen het beste worden gerealiseerd? Wat betekent dit voor de huidige en
volgende generatie moslims en voor de westerse samenleving waarin zij wonen?
De auteurs analyseren onder meer diverse ‘knopen’ in het beleid, ten aanzien van godsdienstonderwijs
op school, de belangen van betrokken partijen, de implicaties van afzonderlijke
islamitische scholen …
Kortom, deze uitgave is van belang voor iedereen die met godsdienstonderricht, levensbeschouwing,
onderwijs en opvoeding van moslimjongeren te maken heeft.
"Dit boek is met recht een ''goede gids'' genoemd voor iedereen, moslim en niet-moslim, die te maken heeft met, of geïnteresseerd is in islamitisch godsdienstonderwijs in het bijzonder of religieus onderwijs in het algemeen."
Al Nisa - Islamitisch maandblad voor vrouwen (jrg. 32, nr. 12, blz. 30)
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Inleiding
Over de auteur(s):
Dr. Arslan Karagül is in Ünye (Turkije) geboren. Hij woont sinds 1983 in Amsterdam.
Na het Imam-Hatip Lyceum en de Theologische opleiding aan de Universiteit van
Samsun wordt hij als mufti in dienst gesteld in Tasova-Turkije. In deze hoedanigheid
voltooit hij de verdere training van Diyanet voor mufti’s en predikanten in Istanbul-Haseki.
Na zijn masteropleiding aan de Universiteit
van Amsterdam promoveert hij op islamitisch godsdienstonderwijs aan deze
universiteit. Hij is nu docent Islamitische Geestelijke Verzorging en Pedagogiek aan
het Centrum voor Islamitische Theologie van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Dr. Stella van de Wetering is in Nijmegen geboren. Zij studeerde Arabische taal en
letterkunde, richting Islam aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is gepromoveerd
aan de Universiteit Utrecht op Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur aan Marokkaanse
Kinderen in Nederland. Het OETC als resultante van een maatschappelijk krachtenspel.
Vanuit het Centrum voor Interreligieus Leren bij de Vakgroep Sociaal-wetenschappenlijke
vakken van de Faculteit der Godgeleerdheid te Utrecht verrichtte zij onderzoek
naar de levensbeschouwelijke beleving van basisschoolleerlingen en de manier waarop
scholen omgaan met morele en levensbeschouwelijke vorming van deze leerlingen.
Nu is zij docent Arabisch en Islamitische Pedagogiek en Didactiek bij de tweedegraads
lerarenopleiding Islam-Godsdienst van de Hogeschool Inholland in Amsterdam en is
zij docent Arabisch aan het Centrum voor Islamitische Theologie van de Vrije Universiteit
Amsterdam.