|
Elien Sabbe & Ellen Lesage
Meerkeuzetoetsen. Praktische handleiding voor leerkrachten en docenten;
|
ISBN: 9789044129366 Aantal Pagina's: 82 Status: Verschenen - bestelbaar - leverbaar Prijs: € 14,00 Uitgever : Garant Uitgevers nv |  |
Print-versie
Bestel Nu |
|
Over het boek: Wat zijn cruciale vuistregels bij het formuleren van eenduidige en efficiënte
meerkeuzevragen? Hoe kan je meerkeuzevragen opstellen die peilen naar
zowel kennis, inzicht als toepassingen? Hoe kan je voorkomen dat meerkeuzevragen
hints bevatten naar het juiste antwoord? Is giscorrectie altijd de
beste methode om gokken bij studenten te ontmoedigen?
Meer en meer lesgevers, zowel in het hoger onderwijs als in de derde graad
van het secundair onderwijs, maken gebruik van meerkeuze-examens. Deze
handleiding biedt mogelijkheden aan om de kwaliteit van meerkeuzevragen
te controleren. Ook worden verschillende methodes om het gokken van studenten
tegen te gaan, besproken. Daarnaast staat dit boek boordevol praktische
tips m.b.t. inhoudelijke en vormelijke aspecten van meerkeuzevragen,
met een handige checklist als toemaatje.
De synergie tussen onderzoek, onderwijsbeleid en praktijk maakt van deze
handleiding een interessant hulpmiddel voor alle lesgevers die aan de slag
willen gaan met meerkeuzevragen in hun onderwijspraktijk, voor verantwoordelijken
toetsbeleid of voor iedereen die docenten ondersteunt in hun
onderwijs- of evaluatiepraktijk.
Uit de inhoud: Inhoudsopgave
Inleiding
Over de auteur(s): Elien Sabbe is onderwijspedagoge en werkt als beleidsmedewerker aan de
afdeling Onderwijskwaliteitszorg van de Universiteit Gent. Tot haar verantwoordelijkheden
behoren het ontwikkelen van kwaliteitszorginstrumenten
en het verzorgen van het professionaliseringsaanbod voor lesgevers aan de
universiteit. Ze verzorgt binnen en buiten de universiteit trainingen over en
adviseert docenten bij het opmaken van hun meerkeuzetoetsen.
Ellen Lesage is eveneens onderwijspedagoge en is momenteel verantwoordelijk
voor een universiteitsbreed onderzoeksproject over giscorrectie en
alternatieve scoringsmethodes bij meerkeuzetoetsen. Dit project kwam tot
stand in samenwerking met de vakgroep Onderwijskunde en de afdeling Onderwijskwaliteitszorg
van Universiteit Gent.
In de media:
"Het is de verdienste van dit kleine boekje om met vele praktijkvoorbeelden een aantal goede praktijken, maar ook valkuilen en te mijden strikvragen door te lichten. (..) Meerkeuzetoetsen hebben zeker een grote meerwaarde, maar dan wel op voorwaarde dat ze degelijk voorbereid en geëvalueerd worden."
Volledige recensie op BOCO Brussel
|
|
|