Over het boek:
De meest elementaire vaardigheid die bijna alle kinderen in de basisschool
opdoen is leren lezen. Door niemand wordt het belang daarvan betwist.
Voor de toekomst van elk kind is het van groot belang dat het goed leert
lezen in de basisschool. Een probleem is echter dat minstens een kwart
van de kinderen als een niet goede lezer de basisschool
verlaat. Dit is een zorgelijk gegeven en heeft negatieve gevolgen voor
de toekomst van die kinderen, zowel voor hun schoolloopbaan in het
voortgezet onderwijs als voor hun latere functioneren in de samenleving.
Door het ontbreken van een goede leesvaardigheid is het bijna onmogelijk
om je staande te houden in een hoog geïndustrialiseerde samenleving,
waarin geschreven taal een belangrijke rol speelt.
Er is internationaal veel leeskennis na 2000 opgeleverd die daadwerkelijk
bijdraagt tot beter lezen van elk kind en dan in het bijzonder voor de
zogenaamde risicolezer. Deze kennis moet zijn weg naar de klas vinden
en dat doet dit op de onderwijspraktijk gerichte boek. Naast effectief
gebleken leesinzichten, wordt er uitvoerig ingegaan op wat er nodig is
om deze in scholen en klassen te realiseren. Van elk kind een goede
lezer maken is immers van cruciaal belang voor de toekomst van elk kind.
Bovendien heeft elk kind recht op het beste leesonderwijs.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Voorwoord
Over de auteur(s):
Dr. Kees Vernooy is als lector verbonden aan de hogeschool Edith Stein
in Hengelo. Hij publiceert in diverse tijdschriften in Nederland en België
over het taal-/leesonderwijs.
Bij Garant verscheen ook zijn boek Opbrengstgericht werken: Vlot en Vloeiend lezen. Werkboek voor Pabostudenten.
"zeker een aanrader"
Caleidoscoop, jrg. 25, nr. 5, blz. 38