Over het boek:
Zowel ouders als begeleiders voelden de afgelopen jaren een bijzondere behoefte
aan het begeleiden van adolescenten met autisme. Vanuit deze vaststelling werd
door medewerkers van Het Raster gestart met een specifiek werkpakket voor deze
leeftijdsgroep.
Onverbloemd, zelfkritisch en geheel in de eigen radicale ‘autistische stijl’ onderzochten
adolescenten met autisme zonder terughoudendheid het eigen waarnemen, denken,
voelen en handelen.
Dit boek is een neerslag van de weg die ze volgden. Het beschrijft een reeks zorgvuldig
uitgetekende groepssessies met focus op het (zelf)portret. Naast inhoudelijke
thema’s biedt het zowel een leidraad voor zelfonderzoek in groep als een praktische
handleiding voor professionelen. Het helpt jongeren met autisme in de ontwikkeling
van een positief realistisch zelfbeeld. De ontwikkelde technieken en methodieken
betekenen voor hulpverleners een meerwaarde voor respectvolle en kwalitatieve
ondersteuning aan cliënten met autisme.
"een aanrader voor begeleiders in verscheidene setting: het staat bol van tips en bruikbare methodieken om de dialoog met de persoon met autisme te verdiepen"
Tijdschrift voor Welzijnswerk (jrg. 37, nr. 336, blz. 44)
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Over de auteur(s):
Ilse Aerts, orthopedagoog, was jarenlang thuisbegeleider-teamcoöordinator bij Het
Raster. Momenteel is zij educatief medewerker bij Autisme Centraal, gevestigd in
Gent.
Peter Buys, psychologisch assistent, is thuisbegeleider bij Het Raster, een thuisbegeleidingsdienst
voor de doelgroep ‘Autisme’, met vestigingen in Antwerpen en
Vilvoorde.
Deze uitgave is gerealiseerd op initiatief van SEN – Steunpunt Expertisenetwerken in
Antwerpen.
SEN-Publicaties