|
I. Glorieux, R. Heyman, M. Jegers, M. Taelman & Y. Van Dorsselaer
Wie herkanst? Profiel, leerroutes en beweegredenen van de deelnemers aan het Tweedekansonderwijs en de Examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap
|
ISBN: 9789044124811 Aantal Pagina's: 192 Status: Verschenen - bestelbaar - leverbaar Prijs: € 23,00 Uitgever : Garant Uitgevers nv |  |
Print-versie
Bestel Nu |
|
Over het boek: Meer dan ooit is een diploma of getuigschrift een noodzakelijk toegangsticket
tot de arbeidsmarkt en als dusdanig in grote mate bepalend voor
iemands latere sociale positie en levenskwaliteit. Diploma’s worden toegekend
na een langdurig proces van opleiding, kanalisering en selectie.
En hoewel we er van uitgaan dat dit sorteerproces georganiseerd wordt
op basis van meritocratische principes – talent, inzet en verdienste –
stellen onderzoekers steeds weer vast dat bepaalde groepen systematisch
buiten de prijzen vallen en zonder diploma (‘ongekwalificeerd’)
het onderwijs verlaten. De kansen zijn dus toch niet gelijk verdeeld in
het onderwijs.
Het Tweedekansonderwijs en de Examencommissie van de Vlaamse
Gemeenschap bieden volwassenen die de middelbare school zonder
diploma verlieten de mogelijkheid alsnog dat diploma te behalen. Het
stijgende succes van beide instellingen illustreert niet alleen het toenemende
belang van diploma’s, maar het wijst ook op een aantal blijvende
gebreken van het traditionele, reguliere onderwijssysteem.
Wat is het profiel van deze herkansers? 1.183 deelnemers aan het
Tweedekansonderwijs en 1.032 mensen die hun kans waagden via de
Examencommissie werden ondervraagd: Wie zijn ze? Hoe verliep hun
schoolloopbaan? Waarom stopten ze destijds met studeren? Waarom
waagden ze een tweede kans? Waarom verkiezen ze het ene systeem
boven het andere? Welke hinderpalen ondervonden ze bij hun studies?
Wat verwachten ze na het behalen van hun diploma?
Het onderzoek leert dat het Tweedekansonderwijs en de Examencommissie
verschillende publieken bereiken. Een vergelijking met
een groep jongvolwassenen die geen diploma haalden, maar nooit
herkansten, wijst bovendien op een aantal specifieke kenmerken van
de herkansers. Rijst de vraag of het Tweedekansonderwijs en de Examencommissie
erin slagen de ongelijkheid van kansen in het onderwijs
(gedeeltelijk) recht te trekken? Of zijn de kansen op het herkansen ook
ongelijk verdeeld?
Er werden ook diepgaande gesprekken gevoerd met 25 herkansers en
niet-herkansers. Deze beklijvende verhalen belichten aspecten van het
onderwijssysteem die zelden aan bod komen.
Uit de inhoud: Volledige inhoudsopgave
Over de auteur(s): Ignace Glorieux, Ryfka Heyman, Maaike Taelman en Yolis Van Dorsselaer
zijn verbonden aan de Onderzoeksgroep TOR van de Vakgroep
Sociologie van de Vrije Universiteit Brussel. Marc Jegers is verbonden
aan de Vakgroep Micro-economie van de profit en de non-profit sector
van de Vrije Universiteit Brussel.
|
|
|