|
L. Strobbe & H. Van Regenmortel
Klanksporen. Breinvriendelijk musiceren (De Veerman Bibliotheek, nr. 6)
|
ISBN: 9789044124033 Aantal Pagina's: 270 Status: Verschenen - bestelbaar - leverbaar Prijs: € 29,90 Uitgever : Garant Uitgevers nv |  |
Print-versie
Bestel Nu |
|
Over het boek: De hele geschiedenis door proberen kunstenaars,
filosofen, pedagogen en wetenschappers te
begrijpen hoe ons brein erin slaagt muziek
te ‘denken’ en dit denken te synchroniseren
met duizenden feilloos gecoördineerde
spierbewegingen. Nogal wat onderzoekers zien
een parallel met taal: net zoals spreken wordt
musiceren ‘in realtime’ syntactisch gestuurd
zonder al te veel bemoeienissen van ons
bewustzijn en leren we het spelenderwijs, op het
gehoor en uit het geheugen. Met een minimum
aan klanken weerspiegelen we onszelf en de
wereld. Worden we als componisten geboren?
Tot ver in de 18de eeuw blijft expertise het
product van creatieve werkvormen en getuigt
de professionaliteit van de oude balans tussen
improvisatie, compositie en ‘score performance’.
Pas vanaf het wijdverbreid beschikbaar worden
van gedrukte muziek en het (gelijktijdig) ontstaan
van de nationale conservatoria worden creatieve,
reproductieve en theoretische vaardigheden
geleidelijk aan structureel gescheiden. Uitvoerders,
toehoorders, componisten en theoretici worden
aparte categorieën. Het nagenoeg verdwijnen van
muzikale creativiteit, een zwak ontwikkeld gehoor,
een onbetrouwbaar geheugen, een verstoorde
beleving en zelfs onwaarachtigheid vormen
sindsdien de typische pathologie van generaties
hooggeschoolde uitvoerende musici.
Na jaren ‘teaching research’ met kinderen en
volwassenen concluderen de auteurs dat de
gangbare muziekagogiek niet compatibel is met
de manier waarop het menselijk brein muziek
verwerkt. In dit boek zetten zij ‘leren musiceren’
onvermijdelijk in een evolutionair perspectief.
Muziek komt niet van de goden, maar zit net als
taal van bij de geboorte in het brein gebakken.
Het boek wil musici en pedagogen opnieuw
op het spoor van de klank zetten. Het toont
aan dat een creatief-auditieve omgang met de
muzikale bouwstenen onmisbaar is in de groei
naar muzikale expertise, artistieke integriteit en
zelfredzaamheid.
Uit de inhoud: Volledige inhoudsopgave
Over de auteur(s): Lieven Strobbe is leraar orgel en creatief
klavier aan het Lemmensinstituut in Leuven
en de Stedelijke Academie voor Muziek en
Woordkunst in Ekeren.
Hans Van Regenmortel is leraar viool en
ensemblespel, en pedagogisch coördinator aan
de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en
Dans in Turnhout.
|
|
|