|
Colette de Bruin, Hilde De Clercq, Norbert Groot, Bram Guit, Carlo Leget, Hilde Meganck, Hans Nieuwenstein & Peter van Vugt
Autisme in het voortgezet onderwijs (Cahiers Speciale Onderwijszorg, nr. 13)
|
ISBN: 9789044119800 Aantal Pagina's: 94 Status: Verschenen - bestelbaar - leverbaar Prijs: € 13,10 Uitgever : Garant Uitgevers nv |  |
Print-versie
Bestel Nu |
|
Over het boek: Over autisme is lange tijd heel ingewikkeld gedaan.
Dat is begrijpelijk, want de wereld van
mensen – kinderen – met autisme lijkt er heel
anders uit te zien. Leraar, zorgcoördinator,
schoolleider,…zullen vele kenmerken van leerlingen
beter kunnen plaatsen naarmate zij meer
afweten van autisme. In feite worden de begeleiding
en het onderwijs van de leerlingen bepaald
door de leerlingen die een kenmerk hebben
uit het brede spectrum van autisme. Zo zal
de leraar die begrijpt waarom een leerling een
bepaald verdrag vertoont, minder geneigd zijn
om het de leerling kwalijk te nemen en er zich
minder aan storen of boos op hem worden.
Het boek geeft praktische, theoretische en ook
ethische informatie omtrent de omgang met
leerlingen met autisme in het voortgezet onderwijs.
Vele leerlingen met autisme hebben het
erg moeilijk zolang hun opvoeders en opleiders
onvoldoende weten wat autisme inhoudt.
Uit de inhoud: Een auti-bril past ons allemaal – Leerlingen
met autisme krijgen vaak onterecht op hun kop
– Autisme en ethiek: verkenning van een problematische
relatie – Autisme: stilte verbroken
en syndroom verbrokkeld, ou le discours inintelligible
– Stappenplan van basis- naar voortgezet
onderwijs – Autisme Spectrum Stoornis
en onderwijszorg – Duidelijk zijn is een ‘werkwoord’
– Emoties en gevoelens – Silicon Valley
in Brabant.
Over de auteur(s): Colette de Bruin, Hilde de Clercq, Norbert
Groot, Bram Guijt, Carlo Leget, Hans Nieuwenstein,
Hilde Meganck en Peter van Vugt zijn
allen betrokken bij de Opleiding Speciale
Onderwijszorg van de Fontys-Hogescholen in
Tilburg en/of Windesheim in Zwolle.
Reeks Cahiers Speciale Onderwijszorg:
|
|
|