|
H. van den Brand
Integrale leerlingenzorg in het voortgezet onderwijs (Cahiers Speciale Onderwijszorg, nr. 6)
|
ISBN: 9789044114034 Aantal Pagina's: 69 Status: Verschenen - bestelbaar - leverbaar Prijs: € 12,00 Uitgever : Garant Uitgevers nv |  |
Print-versie
Bestel Nu |
|
Over het boek: Integrale leerlingenzorg in het voortgezet onderwijs is ‘het geheel van voorzieningen dat een school creëert om leerlingbegeleiding een optimale slaagkans te geven’. Cruciaal daarbij is de begeleiding die de leraar in de klas biedt. Bovendien dienen er ondersteunende en wederzijds bevruchtende voorzieningen op school te zijn. Verder wordt de school voortdurend met allerlei beïnvloedende maatschappelijke krachten geconfronteerd, zoals agressie, schooluitval, lerarentekort, gebrek aan waarden en normen, …
Vanuit hun praktijkervaring beschrijven de auteurs hoe daarmee als team adequaat om te gaan. Steeds moeten het docententeam en de directie competenties ontwikkelen die ze in kenmerkende onderwijsleersituaties met betrekking tot integrale leerlingenzorg inzetten.
Het ‘integrale’ zit in de afstemming tussen alle betrokkenen en alles wat leer- en onderwijssituaties omvat. Integrale leerlingenzorg impliceert tegelijkertijd integrale schoolontwikkeling en dat betekent onherroepelijk ‘veranderen’. Er dient werk gemaakt te worden van het begeleiden van leerprocessen en het professionaliseren van docenten, begeleiders en scholen.
Uit de inhoud: K. Dijkstra: Van klassenmanagement naar klassemanagement – N. Schouws: Wat een leerling in het praktijkonderwijs moet weten om zich te kunnen redden in de Nederlandse samenleving – R. Haccou & H. van den Brand: Actief kwalificeren in het Praktijkonderwijs – A. Donkers: Integrale leerlingenzorg en de rol van ouders – M. Nelen: En hoe zit het met de leraar zelf?
Over de auteur(s): De auteurs zijn allen verbonden aan Fontys-OSO in Tilburg of OSO-Windesheim in Zwolle.
Reeks Cahiers Speciale Onderwijszorg:
|
|
|