|
E. Manders & I. Zink (Red.)
Taaltherapie bij kinderen (Omtrent Logopedie, nr. 2)
|
ISBN: 9789044111880 Aantal Pagina's: 176 Status: Verschenen - bestelbaar - leverbaar Prijs: € 19,90 Uitgever : Garant Uitgevers nv |  |
Print-versie
Bestel Nu |
|
Over het boek: Dit boek geeft een overzicht van een aantal vormen en aspecten van dé behandeling
van taalstoornissen bij kinderen. Zowel indirecte en directe taaltherapie als
de behandeling van taalproblemen bij enkele specifieke populaties komen hierbij
aan bod.
Steeds gaat het om doelgericht en vakkundig handelen en telkens is het doel de
taalontwikkeling van het kind te bevorderen. Bijna in alle gevallen wordt er veel
belang gehecht aan het communicatieve aspect en is er oog voor de totale ontwikkeling
van het kind. In heel wat settings vindt de aanpak multidisciplinair en/of
zelfs transdisciplinair plaats en wordt er op grote schaal nauw samengewerkt met
de ouders/opvoeders als co-therapeuten.
Het basisuitgangspunt van elke vorm van taalbehandeling moet het kind zelf zijn,
met zijn mogelijkheden en beperkingen. Het kind moet immers behandeld worden,
en niet de zinsbouw of de woordenschat van een kind.
De uiteindelijke bedoeling is dat het kind zich beter gaat voelen, een beter zelfbeeld
krijgt en meer communicatieve mogelijkheden gaat ontwikkelen. Een te eenzijdige
aandacht voor de beperkingen - de stoornissen - leidt dan ook niet tot optimale
ontplooiingskansen. Ook dit belangrijke aspect wordt door meerdere auteurs
in de verf gezet.
Dit boek is zeer verscheiden, zodat het kan worden opgevat als een soort praktijkgerichte
‘capita selecta’ met betrekking tot taaltherapie. Elk van de auteurs heeft
namelijk vanuit de eigen werksituatie en vanuit de eigen klinische en theoretische
inzichten een waardevolle en vaak zeer specifieke invulling gegeven aan de inhoud
van de verschillende hoofdstukken.
Deze verscheidenheid is geen nadeel, maar biedt een meerwaarde aan dit boek.
Ze getuigt niet enkel van de grote variatie aan taalproblemen die zich kunnen
voordoen, maar ook van de zeer uiteenlopende manieren waarop de begeleiding
van kinderen met taalproblemen kan worden aangepakt.
Uit de inhoud: Inhoudsopgave
Over de auteur(s): Eric Manders is licentiaat en doctor in de Logopedie en Audiologie. Tot
voor kort was hij als logopedist-coördinator verbonden aan het Revalidatiecentrum
voor Gehoor en Spraak (U.Z. Leuven). Momenteel is hij deeltijds docent aan
de licentiaatsopleiding Logopedie en Audiologie van de K.U. Leuven en deeltijds
aan het departement Logopedie & Audiologie van de Lessius-hogeschool te Antwerpen.
Inge Zink is eveneens licentiate en doctor in de Logopedie en Audiologie. Zij is deeltijds
docente aan de licentiaatsopleiding Logopedie en Audiologie van de K.U. Leuven.
Daarnaast is zij betrokken bij de diagnostiek en behandeling van taalgestoorde
kinderen in het Universitair Revalidatiecentrum voor Gehoor en Spraak te
Leuven.
Omtrent Logopedie:
Nr. 1: Mijn stem, mijn beroep (uitverkocht)
Nr. 2: Taaltherapie bij kinderen
Nr. 3: Ik oefen mijn stem
Nr. 4: Gezondheidswetgeving en sociale zekerheid voor logopedisten
Nr. 5: Stemstoornissen. Handboek voor de klinische praktijk
Nr. 6: Werken aan stem
Nr. 7: Dysfagie
|
|
|