Maklu
Garant & Cyclus
Het Spinhuis
Distributie
nieuw prikbord nieuwsbrief over ons route tijdschriften contact winkelmand
 
 
 
 
HOME
NEDERLANDS
ENGLISH



Geavanceerd zoeken >
 
BELGIE
Somersstraat 13-15
2018 Antwerpen
Tel: +32 (3) 231 29 00
Fax: +32 (3) 233 26 59
 info@maklu.be
 uitgeverij@garant.be

NEDERLAND
Koninginnelaan 96
7315 EB Apeldoorn
Tel: +31 (55) 522 06 25
Fax: +31 (55) 522 56 94
 info@maklu.nl
 info@garant-uitgevers.nl


Robert van Rossum
Van advertentiekruier tot reclameadviesbureau
ISBN: 9789055893096
Aantal Pagina's: 382
Status: Verschenen - bestelbaar - leverbaar
Prijs: € 39,50
Uitgever : Het Spinhuis
9789055893096.jpg
Print-versie   Bestel Nu

Over het boek:
De Amerikaanse televisieserie Mad Men draait om de reclamejongens van het fictieve reclamebureau Sterling Cooper, gelegen aan Madison Avenue in New York. De populaire serie van Matthew Weiner speelt in de jaren zestig van de twintigste eeuw en veroorzaakte een ongekende retrotrend in de populaire cultuur.

Dit boek gaat eveneens over de voor het grote publiek verborgen reclamewereld, maar dan die van voor de Tweede Wereldoorlog. Behalve de Verenigde Staten spelen ook Nederland en Duitsland er een rol in. In de serie Mad Men neemt Don Draper, gemodelleerd naar verschillende reclameprofessionals uit de ''sixties'', een centrale plaats in, terwijl in deze studie allerlei reclamepioniers van vlees en bloed in hun context geportretteerd worden.

In de tweede helft van de negentiende eeuw gingen bedrijven er geleidelijk toe over, meer reclame te maken, aanvankelijk voornamelijk in de vorm van advertenties. Deze en andere reclame-uitingen boden steeds meer mensen nieuwe mogelijkheden voor een creatieve baan. Niet Duitsland, maar de Verenigde Staten speelde een voortrekkersrol in het transformatieproces van advertentie- naar reclameadviesbureau. Omstreeks 1920 had het reclameadviesbureau daar zijn definitieve vorm gevonden. In Nederland kwam de ontwikkeling van de op een moderne leest geschoeide dienstverlening in de reclamewereld toen pas op gang.

Met veel aandacht voor de levensloop van vaak vergeten reclamepersoonlijkheden schetst de auteur de ontwikkeling van de advertentiekruierij tot en met het ontstaan van toonaangevende reclamebureaus in Nederland. Het beeld van een zoektocht naar d eheilige graal van de reclame dringt zich op.

Over de auteur(s):

Robert van Rossum (1958) studeerde van 1979 tot 1986 geschiedenis aan de Radboud Universiteit. In 1986 studeerde hij cum laude af in de economische en sociale geschiedenis, met als extra bijvak geschiedenis van de pers, propaganda en openbare mening aan de Universiteit van Amsterdam. Vanaf 1988 werkt hij bij de ABN AMRO Bank.