Over het boek:
''Staande legers worden ontbonden, verspreid opererende guerillero''s nemen bezit van een gefragmenteerde openbaarheid'',
zo omschreef de helaas in 2007 overleden Hendrik-Jan Schoo de gebeurtenissen inde Nederlandse Journalistiek. Dit jaarboek van
De Nieuwe Reporter brengt dat proces nauwgezet in kaart. Wat waren de grote lijnen? Welke nieuwe technieken en praktijken
bewezen hun waarde? Welke strategieën faalden en welke werkten? De antwoorden blijken weer talrijk en interessant genoeg.
Grote redacties bezuinigden op menskracht, kleine kranten vulden de leegte. Bureau''s moesten worden ontruimd, nieuwe sites wierven
vooral goedwillende burgers als medewerkers. De belangstelling voor traditionele journalistieke radio- en televisieprogramma''s daalde,
maar online videodiensten deden het goed. Buitenlandcorrespondent-schappen kregen het te verduren, andere werden multimediaal of kregen
er een weblog bij. Eén dominante lijn valt nog niet te ontdekken; veel nieuwe intiatieven zitten nog in de experimenteerfase.
Wel bewijzen de ervaringen dat een grote groep jongeren, tegen alle vooroordelen in, wil lezen en diepgang waardeert.
Onder de oppervalkte bubbelt een technologische revolutie die ineens oplossingen in de schoot werpt, in het lab duren de
experimenten met nieuwe kruisingen tussen content, technologie en merketing voort. Het probleem is echter dat kapitaalverschaffers
hun geduld verliezen en aan stekkers morrelen. Vooral daardoor is het onzeker of de journalistiek haar kroon behoudt.
Spannende tijden, waarvan dit Jaarboek 2008 van De Nieuwe Reporter verslag doet.
Uit de inhoud:
- Nederlandse Exports of trends en kansen
- Hoe nieuwe technieken de journalistieke praktijk veranderen
- De krant als opoe aller journalistiek
- Lezersreacties, trollen en anonimiteit
Over de auteur(s):
Piet Bakker
werkte van 1985 tot 2007 als universitair docent aan de afdeling
Communicatiewetenschap, Universiteit van Amsterdam / Amsterdam School
of Communications Research (ASCoR). Sinds september 2007 is hij
werkzaam als lector Cross Media Content aan de Faculteit Communicatie
en Journalistiek, Hogeschool Utrecht. Daarnaast is hij nog steeds
verbonden aan ASCoR in Amsterdam. Hij redigeerde en publiceerde
boeken and artikelen over leesgedrag, mediageschiedenis, lokale
journalistiek, internet, Nederlandse media, internationaal nieuws,
investigative journalism, de muziekindustrie and gratis kranten.
Henk Blanken is
publicist. Schrijft over media op www.henkblanken.nl, aka MediaBlog.
Schreef samen met Mark Deuze op die site aan PopUp, een open source
"boek" over de strijd tussen oude en nieuwe media. PopUp
verschijnt als boek in februari 2007 bij Atlas. Op www.henkblanken.nl
nu begonnen met een nieuw project, De Metacratie. Journalist sinds
1977. Eerder werkzaam bij Het Vrije Volk en de Volkskrant. Nu
adjunct-hoofdredacteur bij Dagblad van het Noorden.
Nadine Böke
(1980) is wetenschapsredacteur bij Folia, het weekblad van de
Universiteit van Amsterdam. Ook voert ze op De Nieuwe Reporter
redactie over de onderzoeksdatabase. Na haar studie biologie aan de
Vrije Universiteit volgende Nadine de master Journalistiek en Media
aan de UvA, die ze begin 2007 afrondde. Voor ze bij Folia kwam te
werken heeft ze onder meer geschreven voor Trouw, Het Parool, Nieuw
Amsterdams Peil en het populair-wetenschappelijke blad Bionieuws.
Theo Dersjant
(1957) is mediajournalist en hogeschooldocent (Fontys Hogeschool
Journalistiek in Tilburg). Hij werkte voor De Morgen, De Gooi- en
Eemlander, De Journalist en de Tilburgse journalistenopleiding.
Freelance droeg hij bij aan het tv-programma De Leugen Regeert. Hij
is jurylid bij de European Newspaper Awards en bij de prijs voor de
'dapperste hoofdredacteur'. Hij is mede-oprichter van FEJS, Forum for
European Journalism Students, mede-oprichter van een regulier overleg
tussen docenten van de hbo-opleidingen journalistiek en mede-bedenker
van het huidige Villa Media. In 2000 verscheen van zijn hand het boek
'Uit onbetrouwbare bron - de mooiste missers in de media' (Plataan).
Hij is voorts betrokken bij het Duitse bedrijf Medializer dat een
methode voor leesonderzoek (dagbladen en tijdschriften) op de markt
zet.
Henk van Ess
is actief als onderzoeksjournalist en internet trainer/consultant in
Nederland, België, Duitsland, VS, Groot Brittannië en
Canada. Van Ess is bestuurslid van de Vereniging van
Onderzoeksjournalisten en actief met (het openbaar maken) van
digitale bronnen, onderzoek naar internet research en scholing. Hij
is uitgever van het Spartaans uitgevoerde www.voelspriet.nl.
Voelspriet werd in 2004 door de Consumentenbond uitgeroepen als één
van de beste zoekmachines van Nederland, naast Google, Track en
Vivisimo. Hij publiceert een maandelijkse nieuwsbrief die geheel
gewijd is aan 'beter zoeken' en maakt de Google Top 100. Zijn
Amerikaanse weblog www.searchbistro.com werd op de eerste dag direct
‘geslashdot’.
Francisco van Jole is freelance journalist die zich die o.a.
zich heeft gespecialiseerd in internet. Hij was de eerste Nederlandse
journalist die zich full time in cyberspace stationeerde om dagelijks
verslag te doen van de gebeurtenissen aldaar. Hij is een vaste
medewerker van de Volkskrant, werkt voor de TROS-radio, maakt een
programma voor LLiNK en heeft sinds januari 2005 een column bij