Over het boek:
Heel wat kinderen met dyslexie ontwikkelen ook psychische klachten, zoals een negatief
zelfbeeld, faalangst, depressiviteit, problemen met leeftijdsgenoten… Of ze die
inderdaad ontwikkelen, heeft te maken met hoe zijzelf en hun omgeving omgaan met de
problematiek. Daarom is het aangewezen om bij kinderen met dyslexie psycho-educatie
in de behandeling op te nemen. Met de juiste inzichten zal de dyslexie minder belemmerend
werken op andere domeinen. Ook de omgeving, zoals de ouders, heeft daar
baat bij. Ze kunnen vanuit een helpende attitude het kind ondersteunen.
Het doel van
de psycho-educatie is de motivatie, de inzet en de actieve medewerking van het kind te
verhogen, wat leidt tot betere resultaten van de behandeling.
Het kind moet een stevige
basis verwerven om gedurende zijn hele leven adequaat met zijn dyslexie om te gaan.
Deze werkmap is geconcipieerd voor beginnende lezers die ervaren dat het leren lezen
moeizaam verloopt en voor wie leerkrachten en andere begeleiders aandringen op
bijkomende hulp.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Inleiding
De werkbladen uit het tweede deel van dit boek zijn ook beschikbaar via dl.garant-uitgevers.eu.
Inloggen kan met de persoonlijke downloadcode uit het boek.
Over de auteur(s):
Nadja Brocatus, logopediste-stottertherapeute, is verbonden aan het Centrum voor
Ambulante Revalidatie in Oostakker. Naast stotteren behandelt zij complexe leerstoornissen
en ADHD. Ze doceert ook aan de Afstudeerrichting Logopedie van de Arteveldehogeschool
in Gent.
Kathleen Vermeersch, logopediste, is verbonden aan hetzelfde Centrum. Ze is
gespecialiseerd in de behandeling van complexe leerstoornissen en dyslexie. Daarnaast
werkt ze in een groepsprivépraktijk in Nazareth.
"Zowel de onderbouw als de werkbladen zijn heel degelijk uitgewerkt. De zorgverlener kan meteen aan de slag."
Logopedie (jrg. 25, nr. 6, blz. 66)