Over het boek:
Mensen met persoonlijkheidsproblematiek worstelen vaak met tal van problemen. Zij hebben
meestal last van wisselende stemmingen en zijn een speelbal van hun emoties. Impulsen hebben
regelmatig de overhand ten opzichte van hun gedachten waardoor allerlei (zelf-) destructief gedrag
voor problemen zorgt. Het zelfbeeld is vaak instabiel, diffuus, onderhevig aan bovengenoemde
stemmingen en is dus ook ‘ontregeld’.
Beeldende therapie wordt regelmatig gegeven aan cliënten met persoonlijkheidsproblematiek
met als doel om door middel van beeldend werk(en) veranderings-, ontwikkelings-, regulatie- en/of
acceptatieprocessen op gang te brengen. De kracht van het beeldende medium is gelegen in het feit
dat het gaat om de ervaring, de handeling en/of om het scheppende karakter. Het beeldend werken
kan zo diverse functies vervullen.
Dit boek beschrijft de bevindingen van een gericht, kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de
effecten van beeldende therapie. Beschreven wordt dat gevonden en vastgesteld is dat beeldende
therapie zich kenmerkt door een verbindende kwaliteit. Beeldende therapie verbindt de meer
cognitieve processen, van gedachten en van woorden, aan de diepere, non-verbale gevoels- of
ervaringslagen, waar met praten soms te snel aan wordt voorbij voorbijgegaan.
Cliënten komen op een uitgebreide en invoelbare wijze aan het woord over hun ervaringen met
beeldende therapie door treffende citaten en samenvattende teksten. Door de foto’s van hun
beeldend werk geven de cliënten de lezers van dit boek letterlijk en figuurlijk een beeld van wat hen
bezighield.
Deze beelden maken inzichtelijk wat de kracht is van het beeldend werken en hoe dit je kan raken, als
cliënt of als lezer van dit boek. Ook in die zin is het beeldend werk emotieverbindend!
Onderzoek is belangrijk omdat het onderbouwde inzichten oplevert, niet alleen over de werking en
de kracht van beeldende therapie maar ook ten behoeve van de verdere ontwikkeling van het vak.
De nu gepresenteerde onderzoeksresultaten sluiten dan ook aan bij de huidige ontwikkelingen in
het werkveld om werk te maken van het `evidence based’ en `practice based’ onderbouwen van
therapeutische interventies en therapeutisch aanbod.
Dit boek bevat naast het bovenstaande ook een specifiek beeldend therapeutische vragenlijst, de
BTV-PS b/c, die in dit onderzoek werd ontwikkeld om de effecten van de therapie te onderzoeken.
Deze vragenlijst is te gebruiken om de resultaten van en de waardering voor de beeldende therapie te
monitoren.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Over de auteur(s):
Suzanne Haeyen, MATh, is beeldend therapeut en voorzitter van
de leerkring Vaktherapie bij GGNet, bij `Scelta, expertisecentrum
voor persoonlijkheidsproblematiek’ in Apeldoorn en Nijmegen. Ze
is ook coördinator Inhoud en hoofddocent bij de Deeltijdopleiding
Creatieve Therapie van Hogeschool Arnhem Nijmegen. Zij heeft
diverse publicaties op haar naam staan over beeldende therapie
bij persoonlijkheidsstoornissen.
"Voor het vakgebied is dit boek van essentieel belang, vanwege de unieke vragenlijst die ervaringen en reflecties van cliënten voor, gedurende en na de behandeling in kaart brengt."
Tijdschrift voor vaktherapie (jrg. 9, nr. 1, blz. 40)