Over het boek:
Kinderen die ondermaats presteren op school, krijgen op het einde van
het schooljaar vaak het advies om hun jaar over te doen. Maar is zittenblijven
wel zinvol? Leermoeilijkheden zijn immers niet de enige reden waarom
leerlingen blijven zitten. Heel wat studies tonen aan dat zittenblijven niet
altijd een goede remedie is, zeker niet op de lange termijn. Daarom wordt
in dit boek gepleit voor scholen waarin alle leerlingen samen overgaan.
Om die ononderbroken schoolloopbanen mogelijk te maken, worden
er verschillende initiatieven toegelicht die het individuele leerproces van
leerlingen kunnen verrijken en versnellen, zonder afbreuk te doen aan de
kwaliteit van het onderwijs.
Dit boek is een inspiratiebron voor schoolleiders, onderwijsondersteuners,
leerkrachten en anderen die zoeken naar effectieve ondersteuning
van zwakke leerlingen. Het biedt zowel een overzicht van het internationale
onderzoek als concrete bouwstenen om op school aan de slag te gaan
met alternatieven voor zittenblijven. De beschreven maatregelen zijn in de
eerste plaats bedoeld voor het basisonderwijs en de eerste jaren van het
secundair onderwijs.
Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
Over de auteur(s):
Goedroen Juchtmans, Heidi Knipprath en Anneloes Vandenbroucke
zijn verbonden aan de onderzoeksgroep ‘Onderwijs en Levenslang
Leren’ van het HIVA (KU Leuven), Onderzoeksinstituut voor Arbeid en
Samenleving.
Barbara Belfi, Bieke De Fraine en Mieke Goos werken bij het Centrum
voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie van de KU Leuven.
Bengt Verbeeck is als onderwijsjurist verbonden aan de Vakgroep Publiekrecht
van de Universteit Gent.
Zie ook:
Samen tot aan de meet. Inspiratieboek 1
Samen tot aan de meet. Inspiratieboek 2
"een aanrader voor iedereen die met onderwijs bezig is"
Caleidoscoop (jr. 24, nr. 5, blz. 39-40)