G. Juchtmans, B. Belfi, B. De Fraine, M. Goos, H. Kniprath, A. Vandenbroucke, B. Verbeeck (Red.)
Samen tot aan de meet. Alternatieven voor zittenblijven


ISBN:9789044127430
Aantal Pagina's:200 blz.
Prijs: €21.00
Uitgever: Garant Uitgevers nv
 

Over het boek:

Kinderen die ondermaats presteren op school, krijgen op het einde van het schooljaar vaak het advies om hun jaar over te doen. Maar is zittenblijven wel zinvol? Leermoeilijkheden zijn immers niet de enige reden waarom leerlingen blijven zitten. Heel wat studies tonen aan dat zittenblijven niet altijd een goede remedie is, zeker niet op de lange termijn. Daarom wordt in dit boek gepleit voor scholen waarin alle leerlingen samen overgaan. Om die ononderbroken schoolloopbanen mogelijk te maken, worden er verschillende initiatieven toegelicht die het individuele leerproces van leerlingen kunnen verrijken en versnellen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het onderwijs.

Dit boek is een inspiratiebron voor schoolleiders, onderwijsondersteuners, leerkrachten en anderen die zoeken naar effectieve ondersteuning van zwakke leerlingen. Het biedt zowel een overzicht van het internationale onderzoek als concrete bouwstenen om op school aan de slag te gaan met alternatieven voor zittenblijven. De beschreven maatregelen zijn in de eerste plaats bedoeld voor het basisonderwijs en de eerste jaren van het secundair onderwijs.
 

Uit de inhoud:
Inhoudsopgave
 
Over de auteur(s):
Goedroen Juchtmans, Heidi Knipprath en Anneloes Vandenbroucke zijn verbonden aan de onderzoeksgroep ‘Onderwijs en Levenslang Leren’ van het HIVA (KU Leuven), Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving.
Barbara Belfi, Bieke De Fraine en Mieke Goos werken bij het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie van de KU Leuven.
Bengt Verbeeck is als onderwijsjurist verbonden aan de Vakgroep Publiekrecht van de Universteit Gent.

Zie ook:
Samen tot aan de meet. Inspiratieboek 1
Samen tot aan de meet. Inspiratieboek 2

"een aanrader voor iedereen die met onderwijs bezig is"
Caleidoscoop (jr. 24, nr. 5, blz. 39-40)