Maklu
Garant & Cyclus
Het Spinhuis
Distributie
nieuw prikbord nieuwsbrief over ons route tijdschriften contact winkelmand
 
 
 
 
HOME
NEDERLANDS
ENGLISH



Geavanceerd zoeken >
 
BELGIE
Somersstraat 13-15
2018 Antwerpen
Tel: +32 (3) 231 29 00
Fax: +32 (3) 233 26 59
 info@maklu.be
 uitgeverij@garant.be

NEDERLAND
Koninginnelaan 96
7315 EB Apeldoorn
Tel: +31 (55) 522 06 25
Fax: +31 (55) 522 56 94
 info@maklu.nl
 info@garant-uitgevers.nl


M. Wermuth
No sell out. De popularisering van een subcultuur
ISBN: 9789052600420
Aantal Pagina's: 300
Status: Verschenen - bestelbaar - leverbaar
Prijs: € 22.00
Uitgever : Het Spinhuis
Print-versie   Bestel Nu

Over het boek:
In 1987 is hiphop al enkele jaren populair onder een relatief kleine groep jongeren. Net als in Amerika, de bakermat van de hiphop, vormen de fans van hiphopmuziek overal in Europa kleine hechte subculturen. Vijftien jaar later is hiphop de subculturele status ontstegen. Hiphop is nu big business, getuige de hitsuccessen van Amerikaanse hiphopartiesten als Outkast en Eminem. Dit roept vragen op over wat er gebeurt tijdens die popularisering met het originele concept van hiphop als subcultuur. In hoeverre kan hiphop nog opgevat worden als jongerencultuur? Leidt die toename in omvang ook leidt tot een verandering in de culturele status van hiphop? In veel onderzoek naar subculturen, jongerenculturen en popmuziek wordt er namelijk onderscheid gemaakt tussen de underground subcultuur en mainstream popcultuur, tussen authentieke rock en commerciële pop, tussen verzet en aanpassing. Daarvoor heeft Mir Wermuth gekeken naar de manier waarop hiphop in Nederland en Groot-Brittannië populair is geworden. In beide landen heeft interviews gehouden met de drie belangrijkste groepen:artiesten, fans en culturele intermediairs. Daarnaast heeft zij drie casestudies uitgevoerd: de functie van muziekbladen in de promotie van hiphop (OOR & NME), de manier waarop in verschillende media de relatie tussen hiphop en afwijkend gedrag wordt gelegd en een analyse van de populariteit van hiphop in de Top 40 tussen 1979 en 1993. Daarmee heeft Wermuth niet alleen hiphop en de popularisering ervan ingebed in de hedendaagse jongerencultuur, maar ook een model voor toekomstig vergelijkbaar onderzoek ontwikkeld. Mir Wermuth is communicatiewetenschapper en als new media director verbonden aan het mediabureau OMD Nederland. Daarnaast is zij bestuurslid van het Nationaal Pop Instituut en voorzitter van de Pop Pers Prijs.